** حكمت(369)؛ خبر از مسخ ارزشها
روزگاری بر مردم خواهد آمد كه از قرآن، جز نشانی و از اسلام، جز نامی باقی نخواهد ماند. مسجدهای آنان در آن روزگار آباد اما از هدایت ویران است.
مسجد نشینان و سازندگان بناهای شكوهمند مساجد، بدترین مردم زمین میباشند كه كانون هر فتنه و جایگاه هر گونه خطاكاری هستند، هر كسی را كه از فتنه بر كنار است به فتنه بازگردانند و هر كس كه از فتنه عقب مانده او را به فتنهها كشانند كه خدای بزرگ فرماید 'به خودم سوگند، بر آنان فتنهای بگمارم كه انسان شكیبا در آن سرگردان ماند' و چنین كرده است و ما از خدا میخواهیم كه از لغزش غفلتها در گذرد.
** حكمت(370)؛ هدفداری انسان و ضرورت تقوا
نقل كرده اند كه امام(ع) كمتر بر منبری مینشست كه پیش از سخن، این عبارت را نگوید: ای مردم! از خدا بترسید. هیچكس بیهوده آفریده نشد تا به بازی پردازد و او را به حال خود وانگذاشتهاند تا خود را سرگرم كارهای بیارزش نماید.
مبادا كه دنیا در نظرش به گونه ای آراسته آید كه آن را جایگزین آخرت كه زشتش انگاشته، قرار دهد.
و آن فریب خورده ای كه در دنیا به بالاترین مقام رسیده، هرگز به پایه كسی كه از آخرت اندك سهمی یافته نرسد.
** حكمت(371)؛ ارزشهای والای اخلاقی
هیچ شرافتی برتر از اسلام و هیچ عزتی گرامی تر از تقوا و هیچ سنگری نیكوتر از پارسایی و هیچ شفاعت كنندهای كار سازتر از توبه و هیچ گنجی، بینیاز كننده تر از قناعت و هیچ مالی در فقرزدایی، از بین برندهتر از رضایت دادن به روزی نیست.
كسی كه به اندازه كفایت زندگی، از دنیا بردارد، به آسایش دست یابد و آسوده خاطر گردد، در حالی كه دنیا پرستی كلید دشواری و مركب رنج و گرفتاری است و حرص ورزی و خود بزرگ بینی و حسادت، عامل بیپروایی در گناهان است و بدی، جامع تمام عیبها است.
** حكمت(372)؛ عوامل استحكام دین و دنیا
امیرالمومنین(ع) به به جابر بن عبدالله انصاری، صحابه پیامبر فرمودند: ای جابر! استواری دین و دنیا به چهار چیز است: عالمی كه به علم خود عمل كند، جاهلی كه از آموختن سرباز نزند، بخشندهای كه در بخشش بخل نورزد و فقیری كه آخرت خود را به دنیا نفروشد.
پس هر گاه عالم علم خود را تباه كند، نادان به آموختن روی نیاورد. هر گاه بینیاز در بخشش بخل ورزد، تهیدست آخرت خویش را به دنیا فروشد.
ای جابر كسی كه نعمتهای فراوان خدا به او روی كرد، نیازهای فراوان مردم نیز به او روی آورد. پس اگر صاحب نعمتی حقوق واجب الهی را بپردازد، خداوند نعمتها را بر او جاودانه سازد و آن كسی كه حقوق واجب الهی در نعمتها را نپردازد، خداوند آن را به زوال و نابودی كشاند.
فراهنگ ** 1003 **